Strata bliskiej osoby stanowi niezwykle bolesne przeżycie, jednak funkcjonowanie w wymiarze społecznym wymaga, by wiele elementów naszego życia było dokumentowane w postaci stosownych aktów prawnych. Chociaż w takiej sytuacji podjęcie działań mających na celu dopełnienie kwestii formalnych bywa bardzo trudne, niestety pewne kwestie muszą być spełnione. Jednym z nich jest uzyskanie aktu zgonu.
Czym jest akt zgonu?
Jest to dokument, który ma formę aktu stanu cywilnego, rejestrującego śmierć danego człowieka. Wszelkie przepisy z nim związane znajdują się w ustawie dotyczącego Prawa o aktach stanu cywilnego.
Dokument zawiera dane osoby zmarłej, takie jak:
- nazwisko rodowe,
- imię,
- stan cywilny,
- miejsce urodzenia
- adres zamieszkania
- data i godzina zgonu
- miejsce zgonu
- dane małżonka oraz rodziców zmarłej osoby.
Do kiedy należy zgłosić śmierć osoby bliskiej?
Zgłoszenia faktu śmierci należy dokonać maksymalnie w czasie do trzech dni od momentu zgonu. Wyjątek stanowi śmierć wywołana przez chorobę zakaźną. W takiej sytuacji należy zgłosić ją do 24 od zgonu. Do zgłoszenia śmierci danej osoby zobowiązani są, przede wszystkim, małżonek lub dzieci zmarłego, a w przypadku braku tych osób, inni krewni lub powinowaci.
Jak uzyskać akt zgonu?
Otrzymuje się go w Urzędzie Stanu Cywilnego. W tym celu niezbędne jest przedstawienie dokumentów, takich jak karta zgonu, dowód osobisty oraz podanie o wydanie bezpłatnych odpisów skróconych aktu zgonu.
W przypadku, gdy śmierć nastąpiła z przyczyn naturalnych w domu, należy wezwać lekarza rodzinnego który stwierdzi zgon, sporządzi protokół i wystawi kartę zgonu, lub skontaktować się z zakładem pogrzebowym, aby on przejął odpowiedzialność za formalności.
Do czego potrzebny jest akt zgonu?
Akt zgonu jest konieczny w wielu przypadkach, między innymi do organizacji pochówku. Skrócony odpis aktu zgonu jest niezbędny również w celu ubiegania się o zasiłek pogrzebowy.
Akt zgonu jest potrzebny również w przypadku starania się o przyznanie renty rodzinnej, emerytury pomostowej czy renty z tytułu niezdolności do pracy. Należy go przedstawić przy odbiorze pieniędzy z polisy ubezpieczeniowej, przy zamykaniu kont bankowych lub w przypadku otwarcia testamentu.